Andrieu Sàissi, cronicaire a « Nice-Matin », a fach viatge fins a Carcassona lo 22 d’octòbre de 2005 per nos parlar de la manifestacion d’aparament de la cultura e de la lenga nòstras. Son article lo podetz retrovar aqueu dimenge 30 d’octòbre sus l’edicion Grassa de « Nice-Matin ».
Carcassona.
A l’apèu de l’Institut d’Estudis Occitans, de la Federacion deis Ensenhaires de Lenga e de Cultura d’Òc, de la Confederacion dei Calandretas (escòlas associativas bilingüas, laícas e gratuitas), d’Òc-Bi (associacion de parents d’escolans per l’ensenhament bilingüe a l’escòla publica), dau Consèu de la Joventut d’Òc, de milierats e de milierats d’aparaires de la cultura e de la lenga nòstras, venguts dau país d’òc tot, deis valadas occitanas d’Itàlia e de la Vau d’Aran espanhòla s’acampèron a Carcassona, lo dissabta 22 d’octòbre. Bascs, Bretons, Catalans, e lo movement mistralenc « Parlaren » li mandèron de delegacions.
Volien denonciar la situacion legala desfavorabla, en França, a l’expression e a la transmission dei lengas de la Republica. Aquelei de la lenga d’òc son particularament amenaçadas en l’abséncia de politica positiva per lo sieu desvolopament. Fau crear, sus l’espaci dont se parla la lenga d’òc, un environament favorable a l’ensenhament, a la creacion, a la preséncia de la lenga dins lei mèdia audiovisuaus e escrichs, au sieu usatge dins la vida publica. An per tòca unica aquestei demandas de permetre an una lenga de viure e an aquelei que o desiron de l’utilizar. França es un dei rarei país europèus, que prengue pas en còmpte lei lengas e culturas qu’existon sus lo territòri nacionau perqué vòu qu’aquestei disparegon : supausat, amenaçarién democracié e Republica. Au nom de quin principi de la democracia republicana s’empacharié aquelei que o vòlon de faire viure la sieu cultura e la sieu lenga ? Possible de s’esmòure davant lei menaças que peson sus la cultura inuita ò lei lengas amerindianas e de se garçar coma d’una figa dei culturas qu’existon au nòstre ? Luenh de tot passeísme, a l’opausat de tot « replagament identitari » volien, a Carcassona, alertar l’opinion e lei poders publics, mostrar qu’oblidar la lenga d’òc es pas marca de modernitat, mai perda de substància. La necessària diversitat culturala dau monde se deu bastir tanben aquí, en França.
Andrieu Sàissi.
Carcassonne.
A l’appel de l’Institut d’Etudes Occitanes, de la Fédération des Enseignants de la Langue et de la Culture d’Oc, de la Confédération des Calandrettes (écoles associatives bilingues, laïques et gratuites), d’Oc-Bi (association de parents d’élèves pour l’enseignement bilingue à l’école publique), du Conseil de la Jeunesse d’Oc, des milliers et des milliers de défenseurs de notre culture et de notre langue, venus de tout le pays d’oc, des vallées occitanes d’Italie et du Val d’Aran espagnol se sont rassemblés à Carcassonne, le 22 octobre. Basques, Bretons, Catalans et le mouvement mistralien « Parlaren » y ont envoyé des délégations.
Il s’agissait de dénoncer la situation légale défavorable, en France, à l’expression et à la transmission des langues de la République. Celles de la langue d’oc sont particlièrement menacées en l’absence d’une politique positive pour son développement. Il est nécessaire de créer, dans l’espace où la langue d’oc est parlée, un environnement favorable à l’enseignement, à la création, à la présence de la langue dans les média, à son emploi dans la vie publique. Ces demandes ont pour seul but de permettre à une langue de vivre et à ceux qui le souhaitent de l’utiliser. La France est l’un des rares pays européens qui ne prenne pas en compte les langues et les cultures présentes sur le territoire national car elle veut que celles-ci disparaissent : censément, elles menaceraient la démocratie et la République. Au nom de quel principe de la démocratie républicaine empêcherait-on ceux qui le veulent de faire vivre leur langue et leur culture ? Est-il possible de s’émouvoir des menaces qui pèsent sur la culture inuite ou les langues amérindiennes et de se moquer éperdument des cultures qui existent chez nous ? Loin de tout passéisme, à l’opposé de tout « repli identitaire », ils voulaient, à Carcassonne, alerter l’opinion et les pouvoirs publics, montrer qu’oublier la langue d’oc n’est pas un signe de modernité, mais une perte de substance. La nécessaire diversité culturelle du monde doit se construire également ici, en France.