Amics occitans, la cronica Ribon-Ribanha d’ancuei, titrada « Virar d’uelh provençau », v’es prepauada da Patricia Funghini-Bassat sòcia de l’IEO 06. Asperam tanben lu vòstres escrichs per li cronicas futuri, que sigon racòntes dau passat ò dau quotidian, articles jornalistics, galejadas, poesias, cançons, scenetas de teatre, bandas dessenhadi…
a l’adreça : ribonribanha@yahoo.fr
« La garderem ribon-ribanha, nòsta rebèla lenga d’Òc ! »
Virar d’uelh provençau
Carnaval a per començança »carnelevare » un mòt latin format de »carne » carn e »levare » enlevar. Vòu dire de tot segur intrada dins la Carema.
Carnavau es una tradicion vielhassa ligada ai cicles sasoniers e agricòlas. Es l’eiretatge dei Saturnalas romanas. Lei mascassas ò lei masquetas an lei caracteristics de demònis ò d’esperits de la natura. Escondon e tresmudan la realitat.
En aquest temps, la jovènça aviá gaire de limits. La tòca èra de rire, de jogar de si trufar e de chiflar la gènt.
I a pron de danças simbolicas coma lei bofets ò lei fielosas. Son executadas essencialament per lei jovènts, es la fèsta de la virilitat.
Siam una chorma de brava joventura
Avèm un grand fuec que nos brutla
Si siam imaginats per si lo far passar
De prene de bofets…….au cuòu si far bofar
Es una invocacion a la fegonditat de la tèrra e de la frema. Es pereu l’escasença d’un reglament de còmptes collectiu, un esconjur còntra lo marrit marrit temps, lei malautiás e lei catastròfas. L’occitan, enebit dins la vida publica despuèi l’edicte de Villers-Cotterêts* li reinava.
Caramentrant (Caresma intranta)
Son lei tres jorns glots dimenche, diluns, dimarç avans lo dimècres dei cèndres. Es lo biais d’esconjurar la pauretat alimentària e alestir lo darrier badalh de la marrida sason. La joinessa va faire la quista d’uòus per preparar lei crespèus.
Per espandiment, lo nom Caramentrant fuguèt donat a la mariòta de palha simbòl de carnavau. Menat en procession dins lei carrieras dau vilatge, èra portat sus un linçòu. Si fasiá sautar, èra getat amondaut dins l’èr lo tot ambé dei cançons. Èra la machòta cargada de totei lei pecats e lei falhidas dau monde. Jutjat puèi condamnat, èra cremat en plaça publica.
Uei pecaire, siam ben luenchs d’aquesta riquessa culturala amé lei desguisaments d’enfants e lei dançairitz de samba !
*1535
Patricia Funghini-Bassat
Clin d’œil provençal
Carnaval a pour origine »carnelevare » un mot latin formé de »carne » viande et »levare » enlever. Il signifie donc entrée en Carême.
Carnaval est une très vieille tradition liée aux cycles saisonniers et agricoles. C’est l’héritage des Saturnales romaines. Les masques petits ou grands possèdent les caractéristiques de démons ou d’esprits de la nature. Ils cachent et transforment la réalité.
En cette période, la jeunesse n’avait que peu de limites. L’objectif était de rire, de s’amuser, de se moquer et de railler les gens.
Il y a beaucoup de danses symboliques telles les, soufflets ou les quenouilles. Elles sont exécutées essentiellement par les jeunes gens, c’est la fête de la virilité.
Nous sommes une troupe de brave jeunesse
Nous avons un grand feu qui nous brûle
Nous avons imaginé pour se le faire passer
De prendre des soufflets…….se faire souffler au cul
C’est une invocation à la fécondité de la terre et de la femme. C’est également l’occasion d’un règlement de comptes collectif, un exorcisme contre les intempéries, les maladies et les catastrophes.
L’occitan, interdit dans la vie publique depuis l’édit de Villers-Cotterêts* y régnait.
Caramentrant (Carême prenant)
Ce sont les trois jours gras dimanche, lundi, mardi qui précèdent le mercredi des Cendres. C’est le moyen d’exorciser la pauvreté alimentaire et de préparer le dernier soupir de la mauvaise saison. Les jeunes vont faire la quête d’œufs pour confectionner des omelettes plates.
Par extension, le nom Caramentrant a été donné au pantin de paille symbole de carnaval. Mené en procession dans les rues du village, il était porté sur un drap. On le faisait sauter, il était lancé très haut dans les airs, le tout cela accompagné de chants. C’était le bouc émissaire chargé de tous les péchés et les fautes du monde. Jugé puis condamné, il était entièrement brûlé en place publique. Aujourd’hui hélas, nous sommes très loin de cette richesse culturelle avec les déguisements d’enfants et les danseuses de samba !