Encuei publicam la fin de l’article de Pau MODESTA que tracta dei « festins ». Coma l’avèm ja dich, es publicat ambé un pauc de retard estent que l’equipa qu’anima lo site èra en vacanças. Per aquelei qu’aurian pas liejut lo principi de l’article de Pau MODESTA avèm mes lei liames çai-sota.
Vautres toi sòcis ò amics de l’ieo-06 nos podetz escriure per prepausar lei vòstres tèxts. Bòna lectura…
Resson n° 106 : http://ieo06.free.fr/spip.php?article934
Resson n° 107 : http://ieo06.free.fr/spip.php?article937
La tradicion dei « festins ». (seguida)
L’après-miegjorn, si debana la procession. Si pòrta a travèrs dei carrieras dau vilatge l’estatua dau Sant patron. Si dien vèspras puei, « abats » e « abadessas » duerbon lo bal. Lei balaires de qunt que siegue lo temps si descadenan dins una mena de furor gaujosa. De la fèsta, tanben lei pichons. Si corsejan en ziga-zaguejant entre lei coblas. Dins la serada, l’ « abat-màger » enquanta la sieu alabarda ; lo mai ofrent pòu menar la farandola, la moresca, ò lo brandi, en país niçard, dins lei carrieras, a la sieu convenença. Son nombrós leis amators e l’encant aumenta rapidament. Repren lo balèti de nòu oras dau sera a miejanuech.
Es pas que consacrat a la dança lo darrier ser dau « festin ». D’intermèdis variats esgaiejan la fèsta : concors de cançonetas, de galejadas, de moninariás… Es lo moment que figuran lei danças tradicionalas pròprias ai diferents vilatges talas la quadrilha a La Torre de Tinèa, la « badòsa » au Puget, la « descauça », dançada en caucetas e camisa de liech, a L’Escarena, lo « rontons deis ancians » a Sant-Valier, la « monferina » dins d’autrei vilatges…
Correntas au sègle dètz-e-noven, aquestei practicas si son pauc a pauc perdudas. Dins leis annadas ciquanta, sobrevivián encara dins quauquei cantons ruraus. Pasmens, demòran vivas lei fèstas patronalas dins lei localitats dau país mejan e dau país aut, emb l’aubada, la ceremoniá religiosa, lo balèti, lo vin d’onor, leis animacions… Degun d’aquelei que quitèron lo vilatge per travalhar e demorar en vila mancariá aquestei festivitats annalas. Es l’escasença de si retrobar embé leis ancians demorats au país ò embé lei compans de joinessa que n’a aluenchat la vida. Emai d’aculhir de monde que son pas dau vilatge coma o proclama, de còps, una bandeiròla a l’intrada : « Benvenguda ais estrangiers », leis estrangiers qu’es pas de confondre embé lei forestiers, monde venguts d’autrei regions ò dau defòra. A l’ora d’ara, lei comitats dei fèstas emai compausats de joines dau país ò tornats au país per l’escasença son diferents deis « abadiás » d’un temps.
Pau Modesta.
La tradition des « festins ». (suite)
L’après-midi, se déroule la procession. On porte la statue du Saint patron à travers les rues du village. On dit les vêpres, puis, « abbés » et « abbesses » ouvrent le bal. Les danseurs de tous âges se déchaînent dans une sorte de fureur joyeuse. Les enfants aussi sont de la fête. Ils se poursuivent, zigzagant entre les couples. Dans la soirée, l’ « abbé en chef » met sa hallebarde aux enchères ; le plus offrant a le droit de conduire la farandole, la mauresque ou le branle, en pays niçois, à travers les rues, comme il l’entend. Les amateurs sont nombreux et l’enchère monte rapidement. Le bal reprend de vingt-et-une heures à minuit.
Le dernier soir du « festin » n’est pas seulement consacré à la danse. Des intermèdes variés égaient la fête : concours de chansons, d’histoires drôles, de grimaces… C’est le moment où figurent les danses traditionnelles propres aux différents villages comme le quadrille à La Tour-sur-Tinée, la « badoise » à Puget-Théniers, la « déchaussée », dansée en chaussettes et chemise de nuit, à L’Escarène, le « ronton des anciens » à Saint-Vallier-de-Thiey, la « monférine » dans d’autres villages…
Répandues au XIXème siècle, ces pratiques se sont perdues peu à peu. Dans les années cinquante, elles survivaient encore dans quelques cantons ruraux. Pourtant, les fêtes patronales demeurent vivantes dans les localités du moyen et du haut pays, avec aubade, cérémonie religieuse, bal, vin d’honneur, animations… Aucun de ceux qui ont quitté le village pour travailler et résider en ville ne manquerait ces festivités annuelles. C’est l’occasion de se retrouver avec les anciens restés au pays, ou avec les amis d’enfance dont on a été séparé par la vie. Mais aussi d’accueillir des gens qui ne sont pas du village ainsi que le proclame, parfois, une banderole à l’entrée : « Bienvenue aux étrangers », « étrangers » sont ceux qui ne font pas partie de la communauté villageoise qu’il ne faut pas les confondre avec les « forains », ceux venus d’une autre région ou d’un autre pays. De nos jours, les comités des fêtes bien que constitués de jeunes gens du pays ou revenus au pays pour l’occasion, sont différents des « abbayes » d’autrefois.
Agenda :
Fêtés ce mois-ci :
St Roch, à Peymeinade, le 12, à Cabris, les 15 et 16, à Collongues, le 19, à Valderoure, le 19, Ste Hélène, à Canaux, le 18, St Louis, à Caussols, le 19, à La Doire, le 26, St Jean-Baptiste, le 25, à Malamaire, St Constant, du 23 au 27, à St Vallier, St Arnoux, le 19, à Le Mas…