Après un co-veituratge per l’autorota ò per lu còls, avèm retrovat Gérard e Joan-Claudi a Granile. Gérard a una maion a Granile despí 30 ans e Joan-Claudi, eu l’i es naissut. Nos an fach passejar fins au masatge de Gauron au jorn d’ancuei abandonat. D’uni maions an encara conservat lo cubert e d’autri son estadi esquatadi gaire de temps fa. Joan Claudi nos a cuntat lu remembres de la sieu familha d’agricoltors e de pastres. Pi son toi partits en vila per ganhar la sieu vida. Sobran de prats espantegats e de roïnas en lo patrimòni de la familha. Da notar que Joan Claudi, da jove, provedia la campanha emb’au muòu, quora lo muòu lo volia ben. Li bèstias finda avian de caracter en aquesta valada.
A miegjorn, avèm manjat lu sugelis especialitat de pasta dau vilatge e de maniera mai generala de la valada d’en Ròia. Lu sugelis son fachs en lu faguent virar sus lo det gròs, acompanhats de set plecs que la tòca es de melhorar la cuecha e de faire tenir la sauça. Acompanhats de dauba e de bolets èra un delici ! Pi lo limoncelo de Gérard n’a permés d’acabar lo past embé de d’istorietas e de cançons en lenga. Compliments ai òstes Joanina e Mario que vivon au país.
Mario, n’a esplegat qu’èra estat a l’iniciativa d’esculptar sus de lauas d’inscipcions fixadi sus de maions e de luecs publics en lo parlar de Granile (Ligurian aupenc). Ne’n donam aquí sota quauques exemples :
A TCHIASSA la plaça
A TCHASSETA la placeta
TCHABEUTI Cabanon en dur
MOUNTA DA ROCCA montada dau rocàs
AR GARBU lo trauc
DARRE DA DJEIJA darrier la glèia
CHU A ROU au sobran dau rore
CAI SOUTANE maions d’en bas
DAI CARRUGIU l’encrosament
DA MADALOU da Madalon
A GROUPIA la grúpia
L’après-miegjorn avèm aluchat lo vilatge emb’ai sieu façadas soventi fetz conservadi coma a passat temps emb’ai taulissas en lauas per la maja part. Gérard n’a fach visitar la sieu maion qu’a conservat lo sieu caracter rural.
Une bèla jornada que demorerà en li nòstri memòria.
En arribant a Granile.
L’entrada dau vilatge
Lo monde s’endraian per Gauron, masatge abandonat.
D’unu caminan d’un bòn pas e son luenh davant.
Lu conduchs menan l’aiga dau laus dei Mesches fins a l’usina elèctrica de Sant Dalmàs de Tenda.
Per camin de pichini gencianas floridi
Arribam a Gauron.
Una vista meravilhoa sus li montanhas encara cuberti de nèu.
De retorn a Granile en cò de l’òste “A Coulacioun mario.guido@orange.fr“
Après un co-voiturage par l’autoroute ou par les cols, les citadins ont rejoint les autochtones Gérard et Jean-Claude à Granile. Gérard a une maison au village depuis 30 ans et Jean-Claude, lui est natif de Granile . Ils nous ont promenés jusqu’au village de Gauron aujourd’hui abandonné. Parmi les vieilles maisons certaines ont encore un toit et ont été squatées récemment. Jean-Claude nous a raconté ses souvenirs de sa famille d’agriculteurs et de bergers. Puis ils sont tous partis en ville pour mieux gagner leur vie. Il reste des champs éparpillés et des ruines dans le patrimoine de la famille. Une anecdote : JC, jeune, faisait le ravitaillement de la campagne à dos de mulet, quand celui-ci le voulait bien. Les bêtes aussi avaient du caractère dans cette vallée.
A midi, nous avons mangé des suggeli spécialité de pâtes du village et plus généralement de la vallée de la Roya, elles sont roulées au pouce pour faire des plis qui faciliteront la cuisson et l’adhérence de la sauce. Accompagnées de daube aux champignons, c’était un régal. Puis le limoncello de Gérard nous a permis de boucler le repas avec des anecdotes et des chansons en lenga. Bravo aux aubergistes Jeannine et Mario qui habitent le village.
Mario, nous a expliqué qu’il avait pris l’initiative de sculpter sur des ardoises du pays des inscriptions fixées sur des maisons et les lieux publics dans la langue de Granile, influencée par l’occitan et le ligure. Nous en donnons quelques exemples pour les linguistiques.
A TCHIASSA la place
A TCHASSETA la placette
TCHABEUTI Cabanon en dur
MOUNTA DA ROCCA montée du rocher
AR GARBU le trou
DARRE DA DJEIJA derrière l’église
CHU A ROU au dessus du chêne blanc ( rouvre )
CAI SOUTANE maisons d’en bas
DAI CARRUGIU le carrefour
DA MADALOU chez Madelon
A GROUPIA la mangeoire
L’après-midi nous avons admiré le village avec ses façades souvent conservées comme à l’époque et ses toitures en lauze pour la plupart.
Gérard nous a fait visiter sa maison aménagée en gardant le caractère rural.
Une belle journée qui restera dans nos mémoires.
Joan-Maria ROSSET