Dins lo quadre dei cors de lenga de l’IEO-06 avèm utilizat a Niça un tablèu de vocabulari dau temps passat, editat dai Edicions “Rossignol”. Après d’aver respondut a l’oral a un desenau de questions lu escolans devion escriure quauqui regas a prepaus dei vendèmias.
Vos prepauan ancuei lo tèxto de Quiquí BAILLY qu’auguèt lo gentum de nos mandar lo sieu travalh embé la traduccion.
Lo raïm d’ampa
Quora èri pichona, en setembre, montavam a Torretas de Lop per ajudar a faire lo vin. Es luenh en la mieu memòria mas m’envavisi que pistavam, emb’ai cosins, cosinas, pens descauç, en de grani tinas lu pendons de raïm. Era l’occasion de forras de rire e d’una grana manjuca a l’escotisson embé la familha tota.
Dintre tot aquest raïm, l’i èra lo raïm d’ampa que faia un jus negre e deliciós, un pichin vin lusent.
Aquest raïm si trovavan soventi fes sobre li làupias e faian una ombra magnífica per si parar dau soleu.
Si ditz qu’aquest raïm rende fòl !!! A ieu, mi sembla que rende joiós !!!
Ai cercat sus la telaranha, e la sieu origina es una bèla istòria: si sòna ”Isabèla” aquest raïm, es un crosament natural trovat en un jardin de Carolina dau Sud en América e es estat regalat a una frema : Isabella Gibbs. Bessai una istòria d’amor !!!
Lo raïm d’ampa si tròva dins de numerós país: América, Argentina, Madagascar e finda d’autres.
En Itàlia si ditz ”fragola” en Savòia ”zefirin” e en Soïssa ne’n fan de branda ” la grapa tessinesa”.
Emb’ aquest raïm au gust d’ampa si faía de vin, d’aperitiu sonat ”Velotat d’ampa”, una pròpi bòna branda ( lo mieu amic Miquèu qu’es un pauc de Barver, dont avèm la nòstra soca de raïm d’ampa, mi diía que son paigran ne’n faguèt una que laissava en la boca un gust extraordinari !!!) de marmelada e geladina (n’ai portat un chícol au cors de lenga per la tastar)
Epura tot aquò es estat interdich en lo 1935 sota lo pretest qu’aquest vin rende fòl !!!
Mas ren es estat realament provat scientificament !!!
Sembla que li autoritats quora depauèron lo projèct de lei per interdire aqueli socas avian d’interés gròs en la cultura dau vin en Algeria !!!!!
Doncas siguèt decidat qu’aqueli socas serian derabadi.
Uroament qu’en li nòstri campanhas lu paisans an un ment de resistança e maugrat tot si tròva totjorn de raîm d’ampa en lu òrts e en lu jardins !!!
PS : Es lo metanòl qu’a fach interdire lo raïm d’ampa, epura d’uni socas bordelesi an una quantitat de metanòl importanta e degun lo denonça.
Quiquí BAILLY
Le raisin framboise
Quand j’étais petite, en septembre, nous montions à Tourrettes-sur-Loup pour aider à faire le vin.
C’est loin dans ma mémoire mais je me souviens que nous écrasions, avec cousins et cousines, les pieds nus, dans de grandes cuves les grappes de raisins. C’était l’occasion de fourre de rire e d’un grand pique-nique avec toute la famille.
Dans ces raisins, il y avait le raisin framboise qui faisait un jus noir et délicieux et un petit vin pétillant. Ce raisin se trouvait souvent sur les tonnelles et faisait un ombre magnifique pour se protéger du soleil.
On disait que ce raisin rendait fou !!! Pour moi il me semble qu’il rendait joyeux !!!
J’ai cherché un peu sur le net et son origine est une belle histoire: Il s’appelle ”Isabelle”, c’est un croisement naturel trouvé dans un jardin en Caroline du Sud en Amérique et offert à une femme: Isabelle Gibbs! Peut-être une histoire d’amour !!! On le rencontre dans beaucoup de pays: Amérique, Argentine, Madagascar et d’autres.
En Italie on dit ”fragola”, en Savoie ”zéphirin, en Suisse ils font une eau de vie ”la grappa tessinoise”
Avec ce raisin au goût de framboise on faisait du vin, de l’apéritif appelé ”Velouté de Framboise, une superbe eau de vie( mon ami Michel qui est un peu de Belvedère où nous avons notre cep de raisin framboise me disait que son grand-père en faisait une qui laissait un goût extraordinaire dans la bouche), de la gelée ou confiture (je vous en ai apporté pour la goûter!)
Et pourtant tout cela a été interdit en 1935, le prétexte étant que ça rendait fou!!!!
Hors rien n’a été réellement prouvé scientifiquement.
Apparemment les autorités qui déposèrent le projet de loi pour interdire ce cépage avaient de gros intérêts dans la culture et le commerce du vin n Algérie!!!!
Donc il fut décidé que ce cépage soit éradiqué.
Heureusement que dans nos campagnes les paysans ont un esprit de résistance et malgré tout, on trouve toujours dans les jardins et potagers du raisin framboise.
PS : C’est le méthanol qui a fait interdire le vin framboise pourtant certains cépages bordelais en ont en quantité importante et personne ne les dénonce!!!!