Nòstre amic, Andrieu responsable de la cronica « Nice-Matin » per l’IEO-06, a decidit de confidar son estilò a Jaumelina Stroka sòcia de l’ieo-06 que nos presenta son promier tèxt en lenga : « Lei carbonieras d’Escranhòlas ».
Vautres toi sòcis ò amics nos podetz escriure per prepausar lei vòstres tèxts.
Podetz legir l’article de Jaumelina Stroka encuei dins l’edicion de « Nice-Matin » Grassa.
De pas mancar l’agenda en bas de pagina.
Lei carbonieras d’Escranhòlas.
Si ditz que, despuei quatre mila ans, leis òmes fan de carbonieras. En aquesta epòca reculada, la tecnica consistiá a cavar la tèrra per amainatjar un cròs e li plaçar lo bòsc de cremar, coma si fa encara dins d’unei regions d’Africa. Levat d’un escrich de Pline l’Ancian, dau premier sègle, avèm ges d’entressenhes fins ai Temps Mejans. Puei, fins au sègle XIXen, si saup que la fabricacion dau carbon de lenha si praticava pus dins un trauc, mai sus lo sòu. De traças d’aquestei carbonieras vièlhas si pòdon enca’ veire dau costat d’Escranhòlas, mai fau saupre dont e… imaginar!
Premier, faliá desgatjar la rara, perqué siguèsse ben plana e la netejar emb una escoba de rama. Lei carboniers dreiçavan puei una baranha au nòrd-oèst, per aparar la carboniera dau vent dominant e empachar que la lenha cremèsse tròp rapidament. Aquò fach, bastissián una chaminèia embé de lenha pichina e dispausavan de brancas d’euse de 80 cm de lòng, drechas tot a l’entorn de la chaminèia, sus tres auturas aperaquí. De fuelhas èran pausadas sus la carboniera, recuberta puei d’una gròssa espessor de tèrra, sonada la pèu. D’aquest temps, fremas e pichons recampavan 250 quilòs de lenha menuda per brutlar dins de selhas e obtenir de brasa. Lei carboniers, montats sus d’escalas, escampavan puei la brasa dins la chaminèia que tapavan emb un cubercèu de tèrra ò de pèiras. Laissavan, au pus bas de la carboniera de traucs per lo tiratge.
En país escranholenc e dins l’encontrada, aquest trabalh si debanava entre abriu e setembre, totjorn au moment que la luna èra dins la sieu plenor. Faliá apondre de brasa a flor e mesura que mancava e que demenissiá la carboniera. Èra una susvelhança permanenta de mai que d’un jorn. (seguirà)
Jaumelina Stroka.
Les meules à charbon d’Escragnolles.
On dit que, depuis quatre mille ans, les hommes font des meules à charbon. En ces temps anciens, la technique consistait à creuser la terre, aménager une cavité pour recevoir le bois à carboniser comme cela se pratique encore dans certaines régions d’Afrique. Excepté un écrit de Pline l’Ancien, datant du premier siècle, nous n’avons aucune information jusqu’au Moyen Age. Puis, jusqu’au XIXème siècle, l’on sait que la fabrication du charbon de bois ne s’effectuait plus dans un trou mais sur le sol. Des traces de ces anciennes meules à charbon sont encore visibles du côté d’Escragnolles, mais il faut en connaître l’endroit et… imaginer.
Il était, d’abord, nécessaire de dégager la clairière de façon qu’elle soit bien aplanie et la nettoyer à l’aide d’un balai de branchages. Les charbonniers érigeaient ensuite une haie au nord-ouest pour préserver la meule du vent dominant et éviter que le bois ne carbonise trop vite. Cela fait, ils construisaient une cheminée à l’aide de petit bois et disposaient de branches de chênes verts de 80 cm de long, verticalement tout autour de la cheminée, sur environ trois rangs. Des feuilles étaient disposées sur la meule, recouverte ensuite d’une grosse épaisseur de terre, appelée la peau. Pendant ce temps, femmes et enfants rassemblaient 250 kilos de petit bois qu’ils brûlaient dans des seaux afin d’obtenir de la braise. Grimpés sur des échelles, les charbonniers répandaient la braise dans la cheminée qu’ils bouchaient d’un couvercle de terre ou de pierres. Ils laissaient au bas de la meule des orifices pour le tirage.
En pays escragnollois et dans notre région, ce travail se déroulait entre avril et septembre, toujours au moment où la lune est dans son plein. Il fallait ajouter de la braise au fur et à mesure qu’elle manquait et que la meule rapetissait. C’était une surveillance constante de plusieurs jours. (à suivre)
Agenda :
Atelier de langue, mercredi 5 décembre, salle de St Jacques, 17h30,
Stages de chant et de danse, à St Jeannet, samedi 8 et dimanche 9 décembre (veillée, balètis, expositions ; infos au 04 93 24 73 85)