còca dei reis

Nòstre amic, Andrieu responsable de la cronica “Nice-Matin” per l’IEO-06, a decidit de confidar son estilò a Guiu Rami sòci de l’ieo-06. Vautres toi sòcis ò amics nos podetz escriure per prepausar lei vòstres tèxts.

Podetz legir l’article de Guiu Rami encuei dins l’edicion de “Nice-Matin” Grassa.

De pas mancar l’agenda en bas de pagina.

Epifania.

Dau temps que Berta filava, lo monde celebravan lei Rèis lo meme jorn que Nadau. Fuguèt Juli 1er, vengut papa en 337, que desseparèt Calènas e Epifania. Lo 6 de genier, si manjariá la còca dei Rèis tradicionala. Li a quauqueis annadas, la Gleisa decidèt que la fèsta si capitariá lo premier dimenge de genier. Aquò aponcha pas un fus, la còca si manja totjorn de mai en mai lèu.

Mai qu’èran aquestei Rèis ? Venián veire l’enfant Jèsus novèu-nat. Melquiòr, ofrent la mierra, simbolizava la raça blanca, Bautesar, portant l’aur, la raça negra e Gaspard, adusent l’encèns, la raça jauna. Antan, en Provença, entre Nadau e l’Epifania, quora calava la nuech, la pichonalha espinchavan lo cèu, per desvistar lei Rèis Magis. De còps, per avivar una velhada un pauc mòrna, quauqu’un disiá : “Es lo moment d’anar veire passar lei Rèis”. Totjorn un bedigàs demandava : “Coma faire ?” Li disián qu’esperèsse una nuech ben sorna, freia e ventosa. Quora picarián lei dotze còps de miejanuech, veiriá passar lei Rèis dins lo cèu e, bessai, laissarián calar una borsa dins la sieu man senèstra. Se si laissava agantar, si recampava emb’ una bèla bronquiti…

Manjar una còca data dei Romans. En genier, temps dei Saturnalas, elegián, per mejan d’una fava dins un pastisson, lo rèi dau festin. La còca venguèt sonada “còca dei rèis” sota l’Ancian Regime perqué èra oferta au senhor en meme temps que la talha. Ara, la pompa redonda simboliza la corona reiala e lei fruchas confidas la daurèia. La partejam en familha e embé leis amics. La fava vendriá de la legenda de Pèu d’Ase e dau sieu anèu escondut dins la còca dau prince. Coma que siegue, es totjorn lo mai joine que si mete sota la taula per designar la part que revèn en cadun. Oblidetz pas de preveire una part de mai. Autre temps, èra sonada “la part dau Bòn Dieu”, seriá oferta au premier paure que si presentariá a l’ostau.

Quant de familhas mantènon aquesta tradicion ?

Guiu Rami.

còca dei reis
còca dei reis

Epiphanie.

En des temps très anciens, on célébrait les Rois le même jour que Noël. C’est Jules 1er, devenu pape en 337, qui a séparé Noël et Epiphanie. On mangerait le gâteau des Rois traditionnel, le 6 janvier. Il y a quelques années, l’Eglise a décidé que la fête tomberait le premier dimanche de janvier. Peine perdue, on mange la galette de plus en plus tôt.

Mais qui étaient ces Rois ? Ils venaient voir l’enfant Jésus nouveau-né. Melchior, offrant la myrrhe, symbolisait la race blanche, Balthazar, portant l’or, la race noire et Gaspard, apportant l’encens, la race jaune. Autrefois, en Provence, entre Noël et l’Epiphanie, à la nuit tombante, les enfants observaient le ciel, pour apercevoir les Rois Mages. Parfois, pour animer une veillée un peu morose, quelqu’un disait : “C’est le moment d’aller voir passer les Rois”. Il y avait toujours un niais pour demander : “Comment faire ?” On lui disait d’attendre une nuit bien sombre, froide et ventée. Lorsque les douze coups de minuit sonneraient, il verrait passer les Rois dans le ciel et, peut-être, laisseraient-ils tomber une bourse dans sa main gauche. S’il se laissait attraper, il rentrait avec une belle bronchite…

Manger une pâtisserie date des Romains. En janvier, temps des Saturnales, on élisait, au moyen d’une fève dans un gâteau le roi du festin. Ce gâteau a été appelé “gâteau des rois” sous l’Ancien Régime car il était offert au seigneur en même temps que la taille. De nos jours, la brioche ronde symbolise la couronne royale et les fruits confits les joyaux. Nous la partageons en famille et avec nos amis. La fève pourrait venir de la légende de Peau d’Ane et de sa bague cachée dans le gâteau de son prince. Quoi qu’il en soit, c’est toujours le plus jeune qui se place sous la table pour indiquer la part qui revient à chacun. N’oubliez pas de prévoir une part de plus. Autrefois, on l’appelait “la part du Bon Dieu”, elle serait offerte au premier pauvre qui se présenterait à la maison.

Combien de familles maintiennent cette tradition ?

Agenda :

– Atelier de langue, lundi 7 janvier, à La Colle/Loup, école Noël Lanza, 17h30,
– Atelier de danses, mardi 8 janvier, à Grasse, salle St Antoine, 20h30,
– Atelier de langue, mercredi 9 janvier, à Grasse, salle St Jacques, 17h30.

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