Lei fuecs de la Candelosa 1972 (J. Rochefort)

Nòstre amic, Andrieu responsable de la cronica « Nice-Matin » per l’IEO-06, a decidit de confidar son estilò a Guiu Rami sòci de l’ieo-06. Vautres toi sòcis ò amics nos podetz escriure per prepausar lei vòstres tèxts.

Podetz legir l’article de Guiu Rami encuei dins l’edicion de « Nice-Matin » Grassa.

De pas mancar l’agenda en bas de pagina.

La Candelosa.

Li a 52 ans d’aquò, d’estonantei candèlas de glaç pendolavan d’en pertot dins la region. La nèu atapava aubres, liumes, camins e rotas d’un mantelàs espés, encantarèu. Es verai que l’ivèrn de 1956 demòra dins totei lei memòrias dei Grassencs. De temperaturas polaras faguèron petar lei limoniers, leis arangiers, esclatar la rusca deis oliviers. Fuguèt un gròs malastre e fòrça culturas posquèron pas èstre sauvadas, coma, per exemple, aquelei dei bigaradiers d’Aubarn.

Se si demandam de dont vèn aquest nom de Candelosa, fau, un còp de mai, tornar au temps dei Romans. A l’epòca, a Roma, si debanavan tot plen de passacarrieras ambé de flambèus. Ai calèndas de febrier, aluminavan la ciutat en l’onor de Februa, la maire de Març… La Glèisa tornèt prene aquesta tradicion per celebrar la presentacion de Jèsus au temple, quaranta jorns après Nadau.

En Provença, a poncha d’auba, aquest jorn d’aquí, lei fidèus adusián un cieri alucat pendent l’ofici divin. Cadun fasiá benesir la sieu candèla e la tornava a l’ostau. Mai, atencion ! Faliá que brutlèsse totjorn. Que s’amorcèsse pendent lo retorn, èra un signe marrit per tota la familha. Toi crenhián aquò. Quora la maire arribava au sieu, embé la candèla totjorn abrada, fasiá una crotz de fumada sus cada pòrta e cada fenèstra de l’ostau. Ansin, la demòra familhala èra, pareisse, aparada dau tròn ! Puei, si metiá lo cieri benesit a costat dau liech matrimoniau. L’alumavan cada còp qu’amenaçava un auratge. Mai l’abravan tanben per sanar lei malautiás, embandir lei mascas ò lei marrits esperits e ajudar lei jacilhas.

Encuei, que sobra de tot aquò ? Ai jamai vist quauqu’un que passejèsse per camin, m’un cieri alucat en man. Lei candèlas de glaç son de mai en mai pichinas, gèla pas manco, siam quasi pus forçat de « batre la sirigauda », coma si ditz en niçard. Pasmens, gromandàs coma sieu, espèri lo dos de febrier per sortir la sartan e en fasent sautar lei crespèus pensi au provèrbi :

« Quora la Candelosa es clara,
L’ors sòrte de sa cauna,
Fa tres sauts, lipa sa pata,
E s’estrèma quaranta jorns encara. »
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Guiu Rami.

Lei fuecs de la Candelosa 1972 (J. Rochefort)
Lei fuecs de la Candelosa 1972 (J. Rochefort)

La Chandeleur.

Il y a 52 ans, d’étonnantes chandelles de glace pendaient partout dans la région. La neige recouvrait les arbres, les maraîchages, les chemins et les routes d’un lourd manteau, épais, enchanteur. Il est vrai que l’hiver 1956 demeure dans toutes les mémoires de Grassois. Des températures polaires ont fait mourir les citronniers, les orangers, éclater l’écorce des oliviers. Ce fut un gros malheur et de nombreuses cultures ne purent être sauvées, ainsi celles d’orangers amers de Bar sur Loup.

Si l’on se demande d’où vient ce nom de Chandeleur, il faut revenir, une fois de plus, au temps des Romains. A cette époque, se déroulaient, à Rome, de nombreux défilés aux flambeaux. C’est ainsi qu’aux calendes de février, on illuminait la ville en l’honneur de Februa, la mère de Mars… L’Eglise a repris ensuite cette manifestation pour célébrer la présentation de l’enfant Jésus au temple, quarante jours après Noël.

En Provence, à l’aube naissante, ce jour-là, les fidèles apportaient un cierge allumé pendant l’office divin. Chacun faisait bénir sa chandelle et la ramenait chez lui. Mais, attention ! Il fallait qu’elle continue à brûler. Qu’elle s’éteigne pendant le retour, c’était mauvais signe pour toute la famille. Ils craignaient tous cela. Quand la mère arrivait à la maison, à l’aide de la chandelle toujours allumée, elle faisait une croix au noir de fumée sur chacune des portes et des fenêtres de la maison. La demeure familiale était ainsi protégée de la foudre, disait-on ! On mettait ensuite le cierge béni à côté du lit matrimonial. On l’allumait chaque fois que l’orage menaçait. Mais on l’allumait aussi pour guérir les maladies, chasser les sorcières ou les mauvais esprits et aider aux accouchements.

Que reste-t-il de tout cela, de nos jours ? Jamais je n’ai vu quelqu’un se promener sur les chemins, un cierge allumé à la main. Les chandelles de glace sont de plus en plus petites, il ne gèle même plus, nous sommes de moins en moins souvent obligés de battre la semelle pour nous réchauffer. Toutefois, j’attends, en gros gourmand que je suis, le deux février pour sortir la poêle et, en faisant sauter les crêpes, penser au proverbe :

«  »Lorsque la Chandeleur est claire,
L’ours sort de sa caverne,
Il fait trois sauts, se lèche la patte,
Et rentre s’abriter pour quarante jours encore. »
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Agenda :

Atelier de langue, lundi 4 février, à La Colle-sur-Loup, école N. Lanza, 17h30,

Atelier de danses populaires, mardi 5 février, à Grasse, salle de St Antoine, 20h30,

Atelier de langue, marcredi 6 février, à Grasse, salle de St Jacques, 17h30.

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