Amics occitans, la cronica Ribon-Ribanha d’ancuei, titrada “De preguieras per far calar la pluèia.” v’es prepauada da Joan-Pèire BAQUIE, president onorari de l’IEO-06.
Asperam tanben lu vòstres escrichs per li cronicas futuri, que sigon racòntes dau passat ò dau quotidian, articles jornalistics, galejadas, poesias, cançons, scenetas de teatre, bandas dessenhadi…
a l’adreça : ribonribanha@yahoo.fr
“La garderem ribon-ribanha, nòsta rebèla lenga d’Òc !”
De preguieras per far calar la pluèia.
Li preguieras per demandar la pluèia ò rogacions (rogare en latin) existon despí de milierats d’annadas. Son de vielhi tradicions que la glèia catolica a repilhada per lo sieu còmpte. Normalament aquesti rogacions si debanavan lo luns, març e mècres denant l’Ascension. Lo monde anavan en procession en lu prats embé lo curat e demandavan a èstre parats dei chavanas, dei darniers gèls e finda de la secaressa. Lo preire mandava d’aiga beneta e li gents pregavan.
M’es estat contat qu’es Sant Mamert, a l’época evesque de Viena (Isera) qu’instituèt li premieri rogacions en lo 470 per causa d’una seria de calamitats naturali. Pi li rogacions s’espandissèron a la cristianitat tota en l’an 800 embé lo papa Leon lo Terç.
M’es estat dich tanben qu’en li annadas dau 1950, de païsans d’un pichin vilatge de Provença, venguèron trovar lo sieu preire per li demandar de faire calar la pluèia.
– Vòli ben, diguèt l’òme de glèia, mas cau que lo vilatge tot sigue consent per que vengue la pluèia.
Lu vilatjòts anèron demandar ai gents s’èran de pacti per aquò faire. Après un parèu de jorns tornèron veire lo preire en li diguent :
– Avèm virat dapertot e toi vòlon la pluèia.
– Va ben, respondèt lo curat, mas la mieu serventa, ven de faire bugada e pòdi pas demandar la pluèia, que la mieu sotana a da secar. Venetz deman e veirem aquò ensems.
L’endeman doi-tres personas vorguèron pas plus de la pluèia, per de rasons que conterai pas aquí e lo curat refudèt de pregar per faire calar la pluèia, d’autant mai que lo soleu lusissia e que l’i èra pas la plus pichina nèbla en lo ciel.
La pluèia calèt, mas… un mes après, sensa que si fagon preguieras, procession e benediccion dei prats. Un pauc tròup tardi per aver de liumes e de fruchas gròs coma lu autres ans, mas pron per far créisser encara l’èrba dei prats e de que donar de fen ai bèstias per passar l’invern.
Joan-Pèire BAQUIÉ lo 9 d’abriu dau 2016
Des prières pour faire tomber la pluie
Les prières pour réclamer la pluie ou rogations (rogare en latin) existent depuis des milliers d’années. Ce sont d’anciennes traditions que l’église catholique a reprise à son compte. Normalement ces rogations avaient lieu le lundi, mardi e mercredi avant l’Ascension . Les gens partaient en procession dans les prés avec le curé et demandaient à être protégés des orages, des derniers gels e aussi de la sécheresse. Le prêtre aspergeait l’eau bénite et les gents priaient.
On m’a raconté que c’est Saint Mamert, évêque de Vienne (Isère) à l’époque qui institua les premières rogations en 470 à cause d’une série de calamités naturelles. Puis les rogations se généralisèrent dans toute la chrétienté en l’an 800 avec le pape Léon III.
On m’a dit aussi que dans les années 1950, des paysans d’un petit village de Provence, vinrent voir leur prêtre pour lui demander de faire tomber la pluie.
– Je veux bien essayer, dit l’homme d’église, mais il faut que tout le village soit d’accord pour faire venir la pluie.
Les villageois allèrent demander aux gens s’ils étaient consentant pour cela. Deux jours après, ils retournèrent voir le prêtre en lui disant :
– Nous sommes allés partout et tout le monde veut la pluie.
– Bien, bien, répondit le curé, mais ma servante, vient de faire la lessive et je ne peux pas demander la pluie car ma soutane doit sécher. Venez demain et nous verrons cela ensemble.
Le lendemain deux-trois personnes ne voulurent plus de la pluie, pour des raisons que je ne raconterai pas ici et le curé refusa de prier pour faire tomber la pluie, d’autant plus que le soleil brillait et qu’il n’y avait pas le moindre petit nuage dans le ciel.
La pluie tomba mais… un mois après, sans les prières, la procession et la dénédiction des prés. Un peu trop tard pour avoir des légumes et des fruits gros comme les autres années, mais assez pour faire croitre encore l’herbe des prés e de quoi donner du foin aux animaux pour passer l’hiver.