Amics occitans, la cronica Ribon-Ribanha d’ancuei, titrada “Lo viure ensems e sei limitas.”, v’es prepauada en memòria de Renat PONS sòci de l’IEO-06 que ven de defuntar.
Renat èra un amic de la nòstra associacion. Parlava e escrivia una lenga de tria.
Presentam a la sieu familha, ai sieus amics e companhs li nòstri complanchas. Qu’aquelu que l’an conoissut augon una pensada per eu.
Lo viure ensems e sei limitas
Vivèm de mutacions contemporanèas fondamentalas.
De modificacions radicalas si produson dins leis estructuras familhalas emb una fragilizacion dei liames sociaus e deis individús.
L’individualisme s’espandisse dins un monde dominat per un sistèma onte l’ideau es de consumacion, d’espandiment personau e de possession d’objècts indispensables per existre.
Èstre embé l’aver.
L’autoritat s’abena, lo viure ensems pausa problèma, èstre ensems sembla mai complicat e causa de conflictes.
Viure ensems impausa de limitas, una limitacion dei plasers.
La libertat a un pretz : sa limitacion.
Per laurar sa tèrra, la fau boinar.
Per bastir una societat vivabla de boinas, de marcas simbolicas son pausadas : de lèis, d’interdichs.
Lei generacions precedentas èron responsablas de la transmission d’aquestei valors.
Mai, la familha a laissat la plaça educativa a d’autrei e, sustot an una novèla baila : la television.
Assitèm an una deriva enfantina de l’adulte en carga d’educar. Projeta sus sa progenitura son pròpre desir enfantin, recèrca la satisfaccion au travèrs deis enfants e deis objècts que lei comolon.
Aquesteis adultes vòlon plus venir vièlhs.
Semblon pas prèsts de renonciar an una part de gaudènça.
Es pas sensa consequéncias sus l’organizacion sociala.
Aquela posicion enfantina adulta si retròba dins lo biais de foncionar en grop.
Son promptes a criticar, a denigrar la « joinessa » mai reproduson lei memes comportaments.
Intron dins una logica joveneta onte lo rapòrt a l’autre es mai problematic, sovent fondat sus un rapòrt de fòrça, onte la question dei limitas si pausa entre se e l’autre, entre pensar e agir.
Coma transmetre la nocion de limitas ? Fragilas, mau organizadas son mantèn per la generacion seguenta serà mens aisit.
Quin environament sociau e culturau leis adultes d’ara vòlon legar per permetre ai gènts de viure ensems, d’acceptar lei diferencias, de si suportar sensa tombar dins l’indiferéncia ? Si devon pas, un còp de mai, entremarchar.
Renat PONS (Tèxte escrich per Resson d’Aqui)
Le vivre ensemble et ses limites
Nous vivons des mutations contemporaines fondamentales. Des modifications radicales se produisent dans les structures familiales avec une fragilisation des liens sociaux et des individus.
L’individualisme se répand dans un monde dominé par un système où l’idéal est celui de la consommation, de l’épanouissement individuel et de la possession d’objets indispensables pour exister.
Être avec l’avoir.
L’autorité s’épuise, le vivre ensemble pose problème, être ensemble devient plus compliqué et source de conflits. Vivre ensemble impose des limites, une limite des plaisirs. La liberté a un prix : sa limitation.
Pour labourer son champ, on le borne.
Pour bâtir une société vivable, des bornes, des repères symboliques sont posés, donc des lois, des interdits.
Les générations précédentes portaient la responsabilité de la transmission de ces valeurs.
Or, la famille a cédé la place éducative à d’autres et surtout, à une nouvelle nurse : la télévision.
Nous assistons à une dérive infantile de l’adulte en charge d’éduquer. Il projette sur sa progéniture son propre désir infantile, il recherche la satisfaction à travers les enfants et les objets qui le comblent. Ces adultes ne veulent plus vieillir.
Ils ne semblent pas prêts à renoncer à une part de jouissance. Ceci n’est pas sans conséquences sur l’organisation sociale.
Cette position infantile adulte se retrouve dans la façon de fonctionner en groupe.
Ils sont prompts à critiquer, à dénigrer les jeunes mais reproduisent les mêmes comportements.
Ils entrent dans une logique juvénile où le rapport à l’autre est plus problématique, souvent fondé sur un rapport de force où la question des limites se pose entre soi et l’autre, entre penser et agir.
Comment transmettre la notion de limites ? Fragiles, mal organisées, leur maintien par la génération suivante sera moins facile.
Quel environnement social et culturel les adultes d’aujourd’hui veulent-ils léguer pour permettre aux gens de vivre de vivre ensemble, d’accepter les différences, de se supporter, sans tomber dans l’indifférence ? Ils ne doivent encore pas se dérober.